Pulspass - bra eller dåligt?


Klara Tryding 2017-10-03

<span>Det nya projektet med pulsträning och inlärning rullar igång för niorna just nu. \
Bild: Jonatan Åhlunf
Det nya projektet med pulsträning och inlärning rullar igång för niorna just nu. "Kul och spännande", säger idrottslärare Jörgen.

Årskurs nio på Strandskolan fick i början av höstterminen två nya idrottstillfällen i veckan. Dessa kallas “pulspass” och innebär att eleverna får utöva pulshöjande aktiviteter. Detta ska de göra med så kallade pulsband som sitter spända över bröstet och mäter hur hög ens puls är. På en skärm som visar eleverna egna mätare kan de se sin egen puls. 


En av idrottslärarna på skolan, Jörgen Virensjö, menar att det finns fördelaktiga anledningar bakom detta för eleverna. Jag intervjuade Jörgen angående klagomål över pulspassen.

Varför har eleverna dessa så kallade pulspass?

- Därför att det finns jättebra effekter på inlärningen med fysisk aktivitet. Det finns mängder av källor, till exempel Anders Hansen, och det finns massor av forskning och undersökningar som visar att fysisk aktivitet ökar aktiviteten i hjärnan och koncentrationsförmågan på inlärning, berättar Jörgen.

Finns det någon anledning till att allas pulspass är schemalagda på morgonen?

- Ja, det är för att vi ska kunna ha bättre nytta av det under resten av skoldagen. Det är bättre att ha det på morgonen än att ha det efter lunch till exempel, säger Jörgen.

Varför är passen 30 minuter långa?

- Jag skulle egentligen vilja ha haft lite längre pass, men det är skolledningen som har sagt att vi endast får en halvtimme till detta. Jag skulle tycka att 40 minuters pass skulle vara bättre eftersom det alltid tar lite tid att komma igång och avsluta. Eleverna bör vara aktiva i minst 20 minuter, gärna en halvtimme, förklarar Jörgen.

En del elever klagar på pulspassen, och menar att det gör dem hungrigare på lektionerna och att det tar ifrån dem extra tid att sova. Vad har du att säga till dem för att få dem att tänka om?

- Det skulle vara att jag vill förklara att detta även gynnar dem i andra ämnen. Inte idrotten nödvändigtvis, men framförallt de teoretiska ämnena eftersom hjärnan blir förberedd för inlärning. Att eleverna blir trötta beror väl på hur de har gjort på passet, då tanken inte är att de ska träna för hårt. Det är därför vi har pulsbanden som visar om pulsen är för hög, så om man jobbar för hårt kan det hända att man faktiskt blir tröttare efteråt. Sedan försöker vi hitta lösningar på problemet med att många blir hungriga, dock måste det tas upp med skolledningen, berättar Jörgen.


Ja, är dessa pulspass nyttiga och bra eller endast tidskrävande och jobbiga?

Mer om pulsträning:

Anders Hansén, överläkare psykiatri, Karolinska institutet

https://urskola.se/Produkter/201088-UR-Samtiden-Pulstraning-och-inlarning-2017-Traning-boostar-hjarnan

Paul Zientarski, idrottslärare och Ted talk-talare, Naperville, Chicago

https://urskola.se/Produkter/195106-UR-Samtiden-Pulstraning-och-inlarning-Pulstraning-okar-inlarning


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan