Fridolin - den stökige eleven som blev minister


Lovisa Lennfalk och Olof Larsson 2015-04-16

Utbildningsminister Gustav Fridolin blir intervjuad av Strandarens reportrar Lovisa Lennfalk och Olof Larsson
Bild: Jonatan Åhlund
Utbildningsminister Gustav Fridolin blir intervjuad av Strandarens reportrar Lovisa Lennfalk och Olof Larsson

Att Gustav Fridolin höll presskonferens angående budgeten, med fokus på skolan, är kanske inte så förvånande. Att han höll en pressträff för ett antal inbjudna skoltidningar i Stockholm – däribland Strandaren - kanske överraskar fler.

Den 15 april begav vi oss till Rosenbad för att gå på en presskonferens och kanske kunna ställa några frågor till utbildningsminister Gustav Fridolin. Redan när vi kom dit förstod vi att det var ganska stort att få besöka Rosenbad. Vakter stod vid dörröppningarna, våra väskor och jackor röntgades och vi fick gå igenom en metalldetektor innan vi kom in kunde ta oss till presskonferensrummet. Där möttes vi av flera andra skoltidningar från blandade årskurser, allt från ettan till gymnasiet, samt Lilla Aktuellt.

När Gustav Fridolin kom in i rummet började han med att gå runt och skaka hand med varenda en och presentera sig. Efter det fick vi följa hans presskonferens om budgetpropositionen där de fyra huvudprioriteringarna var jobb, skola, hållbar framtid och trygghet. Fokus låg dock på skolan och efter presskonferens var det frågestund. 


Budgetpropositionen

Utbildningsministern berättade om en rad olika satsningar regeringen vill göra på skolan. En av de frågor han berättade mest om var den om när stöd (t ex specialpedagoger) ska sättas in till de eleverna som har behov av det. I dagsläget sker det ofta på högstadiet, Gustav Fridolins mål är att åtgärderna ska sättas in betydligt tidigare, gärna redan tidigt på lågstadiet.
Han pratade också att förbättra lärarnas situation, bland annat genom höjda löner och större möjligheter till kompetensutveckling. Bland bilderna finns fler exempel på regeringens skolsatsningar och mål.

Bra skolgång, stökig elev

Slutligen fick varje tidning som ville chansen att intervjua Gustav Fridolin och ställa några frågor. Strandaren frågade honom om hans egen skolgång och fick svaret att han hade haft en bra skolgång med fantastiska lärare.

- Men jag var nog rätt stökig och en av de elever som fick lite fler chanser än vad man egentligen själv förtjänat, medgav Fridolin med ett leende.

Nästa fråga som vi ställde var angående segregeringen i svenska skolor. Utbildningsministern bemötte det genom att säga att det är ett av de största problemen vi har i svensk skola.

- Vi har just nu internationella forskare som granskar våra skolor och de säger att vi nog är det enda systemet i världen där vi har helt fritt skolval – men inte mekanismer för att utjämna skillnaden mellan skolor som i andra länder som har skolval. Där jobbar man för att inga skolor ska bli bortvalda utan att det ska vara ungefär lika många sökande till varje skola som det finns platser, och det har vi ju inte alls jobbat för i Sverige utan här blir några skolor bortvalda år för år och då får vi ju bra och dåliga skolor, sade Fridolin.

"Aldrig helt rättvisa"

Han berättade även om sina åsikter angående betygssystemet och att han tycker att det infördes på ett litet forcerat sätt. Utbildningsministern menade att om man istället hade börjat på lite olika skolor innan man gick vidare och då gett alla lärare hjälp att anpassa sig så hade vi upptäckt alla de här problemen som många ser idag.
Gustav Fridolin berättade också att de ska se vad de kan göra för att justera systemet, men att det inte är aktuellt att byta helt.

- Lite grann är det så att alla betygssystem vi har haft har fått samma kritik så man ska nog någonstans komma fram till att det finns viss kritik som kommer att gälla för alla betygsystem. De kommer aldrig att bli helt rättvisa och de kommer aldrig att bli helt lika. Det kommer liksom återkomma och lite så är det att ändrar man för ofta så skapar ju det väldiga problem så klart, sade Fridolin. 

Frågan angående betyg från årskurs fyra lyftes även den och då sade han bland annat att alla elever eller lärare som går eller jobbar på skolor och som inte vill ha betyg från årskurs fyra kan vara helt lugna med det och att ingen förändring kommer ske, men att upp till 100 av Sveriges 5000 skolor som vill kan få prova.


Att göra skillnad

Vi frågade också vad som är det bästa med hans jobb. Gustav Fridolin berättade att det är att få göra skillnad på riktigt. När vi frågade om det är värt allt tryck från olika medier och de hot som riktas mot politiker så svarade han att han inte ser något annat alternativ än att fortsätta försöka få förändra. Han berättade också att han har en dotter själv som snart ska börja skolan. Fridolin sade att han vill att hon ska börja på en bra skola och det inte bara för att han råkade välja rätt i någon sorts lotteri – utan alla skolor ska vara bra. Intervjun led mot sitt slut och Gustav Fridolin gav oss sitt sista svar.

- Jag är väldigt övertygad om att det inte är det här jag ska göra hela mitt liv. Jag skulle vilja undervisa på heltid igen. Det är något speciellt med läraryrket, att få lära ut saker och att få bli utvärderad av människor som du kan se i ögonen, det tycker jag är fantastiskt, sade Fridolin.

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund

Bild: Jonatan Åhlund


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
3. Intressant och mycket viktigt! Magnus 2015-04-23
2. Vilken upplevelse! Stolt svensklärare 2015-04-17
1. Proffsig, intressant och välskriven! Elin Posch 2015-04-17


Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan