Jack - ja eller nej tack?


Linnea Carlström 2010-05-19

Linnea argumenterar för ett Ja tack till jack.
Bild:Jonas Åhlund
Linnea argumenterar för ett Ja tack till jack.

På TV går en reklamfilm som mobilföretaget 3 står för. Deras främsta budskap är att alla svenska medborgare ska byta ut sina fasta hemtelefoner mot mobiler. Hela vårt levnadssätt skulle förändras av jackens eventuella försvinnande, men det verkar som om ingen är direkt medveten om vad det skulle innebära. Som många andra vill man först komma åt ungdomar, nästa sig in hos dem med hopp om att de ska nappa på betet och bli blinda för konsekvenserna. Vår värld kommer att rasa samman om alla förlorar sin kritiska blick - med lite otur, även telefonjacken.

Många anser nymodigheter som skrämmande och farligt. Redan under antiken tänkte greken Sokrates samma tankar som man gör idag. Skillnaden är att han var pessimistisk till skriftspråket, medan vi är tveksamma till att överlåta våra liv åt mobilerna. Om Sokrates fortfarande levt hade han säkerligen varit en av de främsta debattörerna i frågan om jackens vara eller icke vara, eftersom antalet SMS - användare skulle öka radikalt ifall jacken togs bort.

Nuförtiden är folk beroende av att äga det allra trendigaste. På Internet pratas det om senaste modet, den nyaste musiken och de häftigaste spelen. Människor är nyfikna på det populära. Tack vare den snabba tekniska utvecklingen har mobilerna nu möjlighet att ta emot film - och bildfiler via Bluetooth, men även vänners spellistor via Spotify. En enda sång kan spridas till miljoner människor på bara några minuter. När det gäller denna extrema tillgänglighet anser vi ungdomar den som perfekt, eftersom det är roligt att känna gemenskap med många. Det brukar talas om att varenda person är unik både på utsidan och insidan. Om mobiltelefonin tar över jackens plats finns risken att jakten på samhörighet gör att vi glömmer hur det var att vara just annorlunda. Vi alla skulle sluta som klonade individer och världen skulle bli en enformig plats att leva på.

Elallergiker har reagerat starkt på 3:s reklamfilm. Vanliga hemtelefoner utsöndrar ingen radio magnetisk strålning, vilket mobiler gör. Även om det handlar om en väldigt liten mängd, så kan det på sikt vara dåligt för hälsan även för en person som vanligtvis tål el. Några av symtomen för elöverkänslighet är sömlöshet och sänkt prestationsförmåga, vilket påverkar skolungdomars arbete. Strålningen omvandlas till värme i kroppen när vi håller mobilen mot örat. Forskare tror att det kan ge upphov till skador på hjärnan.

Förr i tiden, då elen inte formade samhället eller var lika livsviktig för överlevnad, var elallergin okänd. När det däremot inte längre var lika vanligt att skicka brev med posten eller göra upp eld för att få ljus blev allergin mer tydlig. Ifall jacken skrotas skulle ännu fler allergiker behöva lida - och till och med bli tvingade att flytta ifrån sina hem till en miljö där den radio magnetiska strålningen inte ökat på grund av den extrema mobilanvändningen. Elallergikerna har beskrivit reklamen som hänsynslös, vilket jag fullständigt håller med om. Det borde verkligen inte få ske.

Har man telefonjack är det omöjligt att se vilket nummer som ringer om man inte har en nummerpresentatör installerad. Mobiler har inbyggd presentatör av telefonnummer, vilket gör det betydligt enklare att ignorera samtal från personer som man inte vill prata med. Telefonförsäljare är ett sådant exempel. Många som har telefonförsäljare som yrke är unga människor med ett enormt driv. De är beroende av köpare och måste sälja för en viss summa - annars får de ingen lön. Om de blir utan pengar leder det ena till det andra tills de hamnar på samhällets botten. Är det verkligen så mycket värt att mobilerna ska utrota en hel yrkesgrupp och göra massor av människor arbetslösa? Utan jack är det så otroligt lätt att stänga ute vissa, men släppa in andra. Det kan förstöra liv.

Många argument tyder på att 3 har fullständigt fel med sin idé. Reklamen är utformad på ett sätt som liknar en stödgrupp för alkoholister. Ett gäng människor sitter i en ring och medger att de använder telefonjack. Den korta filmen slutar med att mobiler från 3 delas ut till dem allihop undertiden som de stirrar hypnotiserat på de små bärbara telefonbovarna, som om de var tillverkade av guld eller diamanter. Företaget missar den viktigaste felaktiga detaljen i sin reklam - att de inte hjälper unga ur ett jackmissbruk, utan leder in dem på ett ännu farligare mobilmissbruk.
Jag säger såhär: Jack - ja tack!

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Intressanta åsikter! Elin Posch 2010-05-25


Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan