Produktplacering


Josefin Jakobik 2010-05-20

Josefin som skrivit denna debattartikel.
Josefin som skrivit denna debattartikel.

Hur reagerade du när du såg den senaste Bond-filmen "Quantum of Solace"? Tyckte du att han flashade med sin Auston Marty bil och Omega klocka lite för mycket? Känner du irritation så fort produktplacering dyker upp i tv-rutan under ditt favoritprogram? Nu har det väl ändå gått över gränsen!

Teamet bakom "Quantum of Solace" har avslöjat att gamla trogna Bond-repliker som "Mitt namn är Bond, James Bond" har reducerats för att ge plats åt; rätt gissat: mer produktplacering! Traditionen att låta James Bond vara en av våra mest hårda reklamsponsrade actionhjältar har alltså fortsatt, och den senaste filmen har spräckt alla tidigare rekord vad gäller produktplacering i en film.

Vad är då produktplacering, kan man undra. Jo, det är precis vad det låter som Produkter som inte av en slump har placerats i filmer för att tittarna ska se produkterna och vilja ha dem. De ansvariga för produkten betalar enorma mängder pengar till filmbolagen för att få ha med sin produkt i filmen. Det är exakt så brutalt som det låter, tyvärr. Produktplacering, som är ett sätt att marknadsföra/lansera sin produkt, utsätter oss alla.

Traditionell Tv-reklam har numera fått minskad effekt, eftersom dagens teknologi ger oss möjligheten att hoppa över reklampauserna. Därför har företag satsat ännu mer pengar på produktplacering, som vi, hur än vi gör, inte kan undvika när vi ser film eller tv-serier. Detta drabbar även dem som inte har möjligheten att skippa reklamen.

Uppsnappningen av vilka produkter vi ser i filmen kan ske obemärkt eller med stor irritation. Det är just den fakta att vi inte kan undvika att se produktplacering om vi inte väljer att stänga av tv:n. Med reklampauserna är det annorlunda. När deras aviga tjat om allt från anti-rynk krämer till gröna-jättar-som-hoppar-fram-ur-majsburkar börjar, kan vi lätt stänga av ljudet eller helt enkelt gå ifrån tv:n till pausen är över utan att missa själva programmet man ser på. Men produktplaceringen är oundviklig!

För mycket produktplacering i filmer skulle dessutom inte dra nytta till filmens tittarsiffror som skulle minska radikalt. Filmbolaget som stod för filmproduceringen skulle antagligen gå i förlust.

Produktplacering kan kosta allt ifrån några hundratusen till flera miljoner. Det beror på hur många gånger produkten visas i filmen, om den visas i bakgrunden eller i fokus, och om produkten har betydande del i filmens handling. Denna sort av lansering gynnar endast stora företag, ofta med redan bra ekonomi. Följder kan bli rubbningar i den globala ekonomin.
I Sverige satsas det från 70 till 100 miljoner kronor på produktplacering per år. Man vet inte säkert för den svenska tv-branschen håller helst tyst när ämnet dyket upp. Det sägs att allt tyder på en ökning av produktplacering.
- Inom tre till fem år kommer annonsörsfinansierade program vara lika naturligt som att köpa reklamplats, säger Andreas Göthe som jobbar med produktplacering.
Eftersom inte alla företag har förutsättningar för att kunna använda sig av produktplacering så kommer reklampauserna aldrig att försvinna helt. Då sitter vi istället i tv-soffan med dubbel mängd produktplacering och ändå samma, hederliga, störande reklampauser. Därför finner sig argumentet "produktplaceringar är mindre störande än reklampauser" vara oanvändbart.

Europaparlamentet har satt klara gränser för produktplacering, men trots det kan vi känna oss som darrande geléklumpar i tv-soffan då produkter nöter sönder oss. Enligt Europaparlamentet, så ska det endast få visas i särskilda programtyper under bestämda förutsättningar. Dessa är t.ex att produktplacering är förbjuden att visas under barnprogram, nyhets och samhällsprogram, rådgivningsprogram och dokumentärer. En förutsättning för att produktplacering ska tillåtas är att tittarna ska få klar information om förekomsten av produktplacering. Program med tillåten produktplacering är bland annat biograffilmer, tv-serier, filmer gjorda för att visas på tv och sportsändningar. Man får naturligtvis inte marknadsföra vad och hur man vill i filmer. Det finns strikta lagar för produktplacering av tobak, alkohol och skräpmat.

Argumenten mot produktplacering är många, desto färre är argumenten för. För att sammanfatta mig kort så vill jag gå rakt på sak: Produktplacering är ett pågående problem som angår alla! Ja har gjort mitt då jag flyttade häcken från tv-soffan och försökte påverka mina medmänniskor: jag skrev en debattartikel med sakliga och vettiga argument. Nu är det er tur. Jag skiter fullständigt i om ni sprider budskapet vidare eller om ni är lata och sitter kvar i tv-soffan. Det är helt upp till er, men låtsas inte som att du aldrig läst min artikel!

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Intressant! Elin Posch 2010-05-25


Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan