Två dagar i Egypten

Dainel Fanous, årskurs 7 2008-05-21

Egyptens flagga

Den 22 april 2008 gick mitt plan till Egypten. Det var tidigt på morgonen och vi åkte ut på landningsbanan där vi skulle lyfta, vi börjar ta fart för att lyfta när piloten säger att det är fel på planet.

Han bromsar upp planet och åker tillbaka till gaten. Vi står vid gaten i säkert en halvtimme. När de säger att vi måste gå av planet igen för att de ska kolla på planet. Piloten tyckte att planet var trögstyrt och de skulle provköra den utan passagerare. Vi fick gå in ett rum med resten av planets passagerare, där fick vi vänta i över två timmar tills vi fick gå på planet igen. Vi hade stått i det där rummet i två timmar i onödan, det var inget fel på planet. Men till slut lyfte vi och fem timmar senare var vi i Egypten.

35 grader varmt

När vi klev av planet så var det 35 grader och vi som hade varma kläder eftersom det var kallt i Sverige svettades jättemycket. Vi fick kliva på en buss och åka till själva flygplatsen, där vi fick vänta på våra väskor. När vi till slut fick våra väskor bland de sista så hade bussen till vårt hotell redan gått och vi fick ta en trång taxi istället. När vi kom fram till hotellet, som hette Regina och hade fyra stjärnor, så kom en kille från hotellet och hämtade våra väskor. Vi behövde inte vänta i receptionen på våra väskor utan vi kunde gå till vårt rum direkt. Hotellet var jättefint från utsidan, jättemycket växter och fåglar. När vi kom in i vårt hotellrum så var det litet och inte så fint. Jag behövde gå på toaletten direkt så jag gjorde det men när jag skulle spola så var toaletten trasig. Det gick inte att spola så vi ringde till receptionen och bad dem komma och laga toaletten, det skulle komma en kille och laga den efter en halvtimme, så jag gick till stranden med min lillebror som är lite mer än två år och köpte en läsk och kollade runt på hotellet. Efter en timme gick jag tillbaka till hotellrummet, det hade inte kommit någon och lagat toaletten. Jag satte mig och kollade på tv. Efter två timmar hade det fortfarande inte kommit någon och lagat vår toalett. Så vi ringde receptionen igen och frågade varför ingen hade kommit. De bad om ursäkt och sa att de skulle skicka en kille direkt. Men efter en timme så hade ingen kommit och vi ringde igen och min pappa var ganska sur. De bad om ursäkt igen och skulle skicka en kille. Efter fem minuter så kom det en kille och skulle fixa toaletten, det gjorde han också. Men vi tyckte att hotellrummet inte var så fint och att servicen inte heller var bra så vi tänkte byta hotell men vi var så trötta efter resan så vi bestämde oss för att vi byta hotell dagen efter. När det började bli kväll så började det komma jättemycket mygg. Efter middgen så satte sig jag och min pappa oss på balkongen och tänkte spela kort. Men lampan ute på våran balkong var trasig, men vi orkade inte ringa receptionen mer så vi fick spela i mörkret med massa mygg. När vi gick och la oss så kunde ingen av oss somna på grund av alla mygg. Men efter ett tag så somnade jag i alla fall för att jag var så trött.

Jag ville byta hotell

Dagen efter så vaknade jag ganska tidigt för att min lillebror väckte mig och ville leka i sanden, men det ville inte jag. Jag ville byta hotell så jag och min pappa gick och åt frukost på hotellet och sen tog vi en taxi och frågade honom om några bra hotell. Vi åkte till ett hotell som hette Aqua Fun. Men det var fullt så vi tog samma taxi och frågade efter ett nytt hotell. Så vi åkte till ett nytt hotell, det var också fullt. Sen kom vi till ett hotell som heter Sindbad och hade fyra stjärnor. De hade två rum lediga, en suite och ett dubbelrum. Vi frågade om vi kunde få kolla på rummen och sen bestämma oss för att inte göra samma misstag. Det fick vi så vi fick skjuts i en golfbil till båda rummen. Båda rummen var fina men vi bestämde oss för suiten för att den hade två rum och vi hade småbarn. Vi åkte tillbaka till receptionen och sa att vi tog suiten och att vi skulle komma tillbaka om ungefär en timme. Vi tog samma taxi som stod och väntade på oss tillbaka till vårat hotell och vi tackade honom för att han hjälpt oss. Vi hämtade våra väskor och småbarnen och min låtsasmamma på det gamla hotellet. Sen tog vi en stor taxi till det nya hotellet för att få plats med alla våra väskor. När vi kom in på hotellrummet så packade vi upp våra väskor. Jag och min pappa tog på oss badkläder och vi gick till havet och badade, det var skönt men det var massor av maneter så vi gick och kollade på poolen istället. Den var stor och hade tre vattenrutschbanor. Vi gick och hämtade min lillebror, lillasyster och min låtsasmamma och gick till poolen. Jag lekte med min lillebror i vattnet ett tag tills jag tröttnade, då fick min pappa leka med honom istället och jag gick och åkte vatten rutschkanorna istället. Efter några timmar i poolen började jag bli hungrig och vi hade inte beställt lunch på hotellet. Så jag och min pappa bytte om och gick och letade efter någonstans att äta utanför hotellet. Vi hitta ett ställe som var som Mc Donalds fast med friterad kyckling. Jag och min pappa åt där och sen köpte vi en meny och tog med till min låtsasmamma. När vi var tillbaka på hotellet så satte jag mig och kollade på tv. Jag förstod ingenting för det var bara massa ryska och tyska kanaler och det var så tråkigt så att jag somnade i tre timmar. När jag vaknade så hade klockan blivit sex och jag tog med min lillebror till en lekplats. Han tyckte det var jätteroligt. Vi var där i några timmar tills det var dags för middag. Jag gillade inte maten så jag åt bara pasta med tomatsås. Efter middagen tog vi en promenad på stan, när vi gick tillbaka till hotellet så var det mörkt. När vi kom in på hotellrummet så borstade jag tänderna och gick och la mig direkt för jag var så trött efter de två långa dagarna.