Strandskolan inleder försöksverksamhet på högstadiet


Jonas Åhlund 2013-04-01

Jag behandlas inte väl.
Jag behandlas inte väl.

Det förekommer skadegörelse på skolans datorer. Skadegörelse som försvårar för elever att arbeta med datorerna på ett vettigt sätt. Hur kul är det när exempelvis bokstaven A saknas på tangentbordet? Den används ju en hel del, eller hur?
Högstadiets elevråd har därför framfört önskemål om att varje elev borde få en bärbar lånedator.

- Man e typ mycket försiktigare med grejerna om man själv blir drabbad, säger en av eleverna på högstadiet som Strandarens reporter frågat om vad anledningen skulle vara till att skadegörelsen försvinner om alla får en egen dator.  

En annan elev är inte lika övertygad. - Om man inte ens klarar av att hålla reda på penna, sudd och att plocka upp skräp efter sig, varför skulle man då kunna ta ansvar för en "egen" dator? 

Denna andra tanke har också attraherat lärarna i årskurs 8. Varför inte visa att vi är en skola som inser värdet av att nyttja ny teknik och samtidigt lyfta fram de klassiska värdena av att ta ansvar och hålla ordning och reda.

Försöksverksamhetens innehåll

Behandla mig väl.
Behandla mig väl.

Ett försök ska därför inledas i nuvarande årskurs 8. Varje elev ska få kvittera ut ett personligt exemplar av "Pellepennan, Suddagumman och Kluddabarnen" och "Pellepennan och Suddagumman som ordbehandlare". Böckerna ska, av eleven själv, förses med omslagspapper alternativt plast och budskapet i boken läras in utantill. Examination som visar om eleven tagit till sig innehållet kommer att ske i husförhörsform. 



Använd mig ofta och rätt.
Använd mig ofta och rätt.

Vad gäller införandet av ny teknik på skolan så kommer varje elev att förses med en robotdammsugare vars innehåll kommer att analyseras en gång varannan vecka av personal ur Trivselgruppen. Allt för att avgöra om eleven begripit hur renhållning med hjälp av spjutspetsteknologi ska gå till.

Utvärdering av försöksverksamheten kommer att ske 1 april 2014.