Betygen sporrar till lärande 


Gabriel Nääs 2014-12-09

I en debattartikel i Aftonbladet den tjugosjätte augusti 2014 med rubriken “Betygen tar död på lusten till lärande”, beskriver gymnasieläraren Charlotte Lindgren hur hon tycker att betygen är som en veritabel ishink över eleverna.

Jag är själv elev och går i nian. När jag började sexan tyckte jag bara att betygen var roliga och det gjorde så att skolan kändes viktig för första gången, därmed funkar betygen som motivation. Lindgren berättar om hur eleverna blir “präglade av matrisexercis” den första tiden i skolan, men det är väl självklart att eleverna måste veta hur de bedöms för att kunna utvecklas på bästa sätt.

Om eleverna inte vet hur de blir bedömda kommer förvirringen som finns med alla betygssystem bli ännu större, vilket leder till att studierna påverkas. För att lärare ska kunna göra utbildningen så inspirerande som möjligt måste alla elever förstå hur de blir bedömda för att inte hamna efter. Alla måste helt enkelt veta vad som förväntas av dem. Ingen vuxen skulle tycka om att komma till ett nytt jobb där de inte får veta sina arbetsuppgifter.

Lindgren tjatar vidare och skriver: “Om vi ska kunna vända på trenden med sjunkande resultat tror jag inte heller på idén att hälla mer is i den där hinken i form av införandet av ordningsbetyg eller betyg i lägre årskurser”. I detta håller jag delvis med Lindgren om att ordningsbetyg skulle göra skolan lite tråkigare för eleverna, men hon glömmer samtidigt att forskning motbevisar hennes argument när det gäller kunskapsbetyg.

Hjärnforskaren Martin Ingvar har utrett betygsfrågan åt den förra regeringen och har kommit fram till att länder med betyg i tidigare ålder har bättre resultat i t.ex. PISA-undersöknigen (Lärarnas nyheter den 20-08-2014). Lindgren skriver om hur eleverna måste få en morot och inte en piska för att bli så motiverade som möjligt.

För mig är betygen en morot och inte en piska, de fungerar som motivation om en bra framtid. Betygen är det som avgör framtiden alltså fungerar det som en morot. Det är väl framtiden som spelar roll? Jag tycker att det är lite dåligt att Lindgren kritiserar betygsystemet medan hennes idéer på förbättring inte existerar. Om Lindgren verkligen vill göra en förändring måste hon komma med innovativa och kreativa lösningar på det så kallade “problemet”.