Akustik är ljudets fysik
Vi fick uppgiften att undersöka ljud i skolan. Lektionen började med att alla i klassen laddade ned var sin decibel-app på sin telefon och sedan skulle vi gå runt i skolan och undersöka olika ljud.
Då kan man undra vad som är meningen med det och varför vi ska göra det. Så här säger Charlotte, lärare här på Strandskolan. För att de ska få lära känna decibelskalan och hur den fungerar.
Då kanske ni som läser detta undrar hur decibelskalan ser ut, därför jag tänkte förklara.
Decibelskalan är en skala på hur högt ljud låter. Skalan är logaritmisk vilket betyder att en ökning med 10 decibel (dB) är en fördubbling av ljudet. T.ex är 90dB dubbelt så högt ljud som 80dB. Varför det är så är för att annars skulle skalan bli väldigt stor och därmed inte så lätthanterlig.
Eftersom att experimentet var att vi skulle mäta ljud kommer vi automatiskt in på frågorna: Vad är ljud? och Hur bildas ljud?. Så här ligger det till. Ljud skapas av vibrationer i ett föremål. Till exempel att någon spelar på en gitarrsträng. Det skapar förtätningar och förtunningar i luften, alltså att det blir fler luftmolekyler på ena sidan om gitarrsträngen och färre på andra sidan och så fortsätter det medan gitarrsträngen svänger. Det gör att det bildas en domino-effekt bland luftmolekylerna som sprids åt alla håll och till slut träffar luftmolekylerna örat och hjärnan omvandlar det till ljud.
Här är några av de värden vi i klassen fick fram av undersökningen.
Ljud eller plats | ljudnivå (dB) | |
Vattenkran | 92 | |
Långsam stängning av dörr. | 84 | |
Traskast i bord | 91 | |
Duns i soffa | 68 | |
Körande av vagn på kakel | 82 | |
Dammsugare | 70 | |
Spola toalett | 76 | |
Slöjdsalen | 82 | |
Surrande av kylskåp | 43 | |
Matkön | 90 | |
Jonas skrik | 97 |