Vem styr dina åsikter?


Elin Huusmann 2015-10-01

<span id=\
Bild: Elin Huusmann
Workshopledare Ulf Evrén, manusförfattare och regissör till Åsiktsmaskinen.

För några veckor sedan, i slutet av augusti, fick eleverna i årskurs 8 åka till Kulturskolan i Nyboda för att se en teaterföreställning som heter Åsiktsmaskinen - vem styr dina åsikter? Teatern handlade om vad och vilka som påverkar eller rättare sagt, styr över våra åsikter.
Den tog till exempel upp reklamens påverkan på våra hjärnor och att stora reklambyråer sysslar med påverkanstekniker för att få oss att konsumera mera.


En påverkansteknik är något som t ex reklammakare tar till för att få oss att uppfatta ett budskap och agera som de vill. Vi fick lära oss om framing, priming och endorsment.  
Den fick oss att inse saker som vi inte tidigare tänkt  på innan och att de små sakerna i bakgrunden faktiskt är placerade där av ett speciellt syfte.  Det var tre skådespelare, två män och en kvinna. De varvade teatern med korta teaterscener där de illustrerade hur de olika påverkansteknikerna fungerar och små faktapass där man fick lära sig mer om hur våra hjärnor fungerar.

I vår klass så var de två scener som vi fastnade extra mycket för. Den ena, som flest kom ihåg, var när de spelade upp en scen för att få oss förstå vad priming är. Scenen utspelade sig på en semesterresa när en kille försökte göra något fint åt sin flickvän som bara höll på med sin telefon. Scenen handlade mycket om kärlek. Bakgrunden var en röd solnedgång, killen tänkte fria med en röd rubinring,
det fanns en röd matta på scenen och det var alla hjärtans dag. Efter scenen så fick publiken frågan vilken färg vi tänkte på. Alla sa
röd. En av skådespelarna tog då ut ett papper ur ett kuvert som under hela tiden hängt i taket. När de öppnade kuvertet stod det röd på papperet. De hade alltså använt sig av priming, med andra ord så hade de placerat ut objekt och speciella småsaker för att få oss tänka på färgen röd!

Den andra påverkanstekniken de tog upp var framing. Framing betyder rama in. Om du ramar in ett budskap på rätt sätt kan det sälja mer. Vad köper du helst?

Extrapris på blandfärs! Just nu 39:-/ kg  20% fetthalt

Extrapris på blandfärs! Just nu 39:-/ kg  80% kötthalt

Det är alltså samma fakta, samma budskap men “inramat” på två olika sätt.

Den tredje påverkanstekniken vi fick lära oss var endorsment. Endorsment går ut på att man använder sig av kända personer och förebilder för att t ex sälja en produkt. Zlatan har gjort en cool reklamfilm där han kör runt i en Volvo. Britney Spears dricker Pepsi och Kanye West bär Adidas. De produkter våra kändisar “väljer” vill vi också ha. Det är så våra hjärnor fungerar.


Workshopen

Ett par veckor senare, onsdagen den 9 september,
kom regissören till denna teaterföreställning till vår skola för att hålla en workshop där vi fick lite mer bakgrund till varför han skrev Åsiktmaskinen och ännu mer fakta om hur våra hjärnor fungerar. Precis som teaterföreställningen tog han upp hur vi fungerar och vad som får oss att tänka på ett visst sätt och hur vi påverkas av priming och framing.

Den del jag minns allra bäst var när han skulle testa en grej på oss i två grupper. Halva klassen gick ut och vi fick stanna kvar inne i rummet. Vi fick ställa upp oss på en vågrät linje innan han han pekade mot två olika hörn i rummet och berättade att han skulle ge oss en ja eller nej fråga och att vi utan att tänka efter skulle svara ja eller nej. Vi skulle gå på första instinkten.

Frågan han ställde var:

“600 människor är riktigt sjuka, jag har en medicin men om jag ger den kommer garanterat 400 människor dö. Ska jag ge dem medicinen? Ja eller nej?”

Tretton av femton gick till "nej-hörnet" medan jag och Alice gick till "ja-hörnet". Efter det fick vi sätta oss ner på våra platser igen och den andra gruppen fick komma in. De fick precis som vi ställa sig på en linje men hade då ingen aning om vad vi gjort och fick sedan samma ja eller nej fråga, men med en twist:

“600 människor är allvarligt sjuka, jag har en medicin och om jag ger den kommer garanterat 200 människor att överleva! Ska jag ge dem medicinen? Ja eller nej?

Alla gick till "ja-hörnet" Vi som direkt fattade vad som hände log medan de andra såg på oss som om vi var korkade.
När alla satt sig på sina platser berättade vår svensklärare Elin vad vi fått höra och göra. Regissören hade använt sig av en påverkansteknik, framing, och i detta fall lyckats med sin påverkan.

Tack vare detta tror jag nu att fler av oss är lite mer uppmärksamma när vi kollar på reklam och i tidningar. Jag och alla andra insåg nog hur det påverkar oss samtidigt som vi fick lära oss annan intressant fakta om hur våra hjärnor fungerar. Jag tror att jag aldrig kommer att glömma detta och jag kommer nog förstå mer inom media och mer inom reklam. Jag ser nu främst på TV hur de placerar ut produkter och tänker allt mer på reklam i till exempel tidningsartiklar.
Jag ser lite mer av sanningen och det är jag tacksam för.