Elevinflytande på export


Erica Gössner 2019-10-01


Strandskolan har haft besök av personer från Japan. De intervjuade elever och lärare från vår skola och ställde frågor om bland annat hur vi elever har chans att tycka och säga våra åsikter och förbättra saker i skolan. Sofia Gössner från 9c var med i samtalet och var med och sa hur hon uppfattar elevernas påverkan i vissa beslut skolan tar. Därför har jag valt att intervjua henne. 

Hur många möten var du på?

Vad handlade samtalen om?

Vi pratade även om att jag är ett av många elevskyddsombud och vad det innebär, vilket är när man är med och förbättrar skolans arbetsmiljö. 

Sedan pratade vi om elevrådet och hur min roll är i den och om hur elevernas åsikt kan vara med och påverka till ledningen. Japanerna sa att eleverna i Japan inte känner att deras åsikter om saker och ting hörs av skolan på samma sätt som eleverna i vår skola. 

Hur kommunicerade ni i och med att dem pratar japanska?

Förstod du något på japanska?

Vem var det som höll i samtalet, var det du eller någon vuxen?

Var det bara du och Gustav som var med i samtalet av eleverna?

Vad var syftet med samtalet och vad ville ni få fram?

Jag vet inte riktigt hela syftet, men en stor anledningen till varför japanerna kom till vår skola var för att deras elever i Japan inte har samma elevdelaktighet och kan vara med och påverka skolans beslut. De ville veta hur vi i vår skola arbetar kring det och ville även se från elevernas håll hur vi själva uppfattar delaktigheten.