Kritisera mera


Moa Lindkvist 2009-05-31

Vi formligen översköljs av information.
Vi formligen översköljs av information.

Varje dag möts vi av stora mängder information från hela världen. Tidningar, tv, radio och det ständigt växande Internet är fyra stora nyhetsmedier i dagens samhälle som vi nästan varje dag på något sätt kommer i kontakt med. Under en helt vanlig vardag översköljs man av information, vare sig man vill eller inte. I hemmet, i skolan, på jobbet - överallt får vi ständigt nya meddelanden, om än undermedvetet.

Ända sedan jag för första gången vid ungefär sex till sju års ålder upptäckte Internet och dess möjligheter har jag varit fast. Självklart har jag använt det för olika saker genom åren - idag använder jag det för mer saker än jag någonsin kunnat tänka mig. Hålla kontakten med kompisar, lära känna nya människor, spela spel och dylikt men man ska absolut inte glömma att det är en stor informationskälla. Här tar jag reda på saker jag undrar över - vilket kan vara allt från när nästa buss går till att ta reda på hur ett kärnkraftverk fungerar. Internets användningsområde växer hela tiden och jag kan sanningsenligt säga att jag är beroende av det. Min generation har sedan barnsben vuxit upp med en dator tillgänglig, och i de allra flesta fall med Internet, det är en självklarhet som hela tiden funnits till hands.

Källkritik och skolans roll

Var kritisk.
Var kritisk.

Men hur mycket litar vi egentligen på källorna som uppger informationen? Detta är en mycket viktig fråga som var och en borde tänka över. Innan jag kom upp i åren lite och blev bekant med begreppet källkritik kan jag nog säga att jag blint litade på informationen jag sökte upp. Vad som än stod på Internet var sant - det var ju Internet! När jag idag tänker tillbaka på hur mina tankar var formade då blir jag lite rädd. Visst var jag och är fortfarande bara ett barn, men om man litar rakt av på all information man möter kommer man snart att få problem.

I den här frågan tycker jag att skolan spelar en mycket viktig roll som i dagsläget inte spelas fullt ut. Jag tycker att svenska grundskolor borde ta ett större ansvar och lära ut tekniker inom källkritik eftersom det är en mycket viktig del i inlärningen att kunna använda sin egen intelligens och bedömningsförmåga. I dagens samhälle har som sagt Internet ett väldigt stort användningsområde och det gäller att själv kunna avgöra vad som är sant och vad som är strunt. Ju äldre man blir desto lättare blir det att bedöma om en källa är tillförlitlig eller inte - men hur ska man kunna avgöra det på ett effektivt sätt om man inte får lära sig det?

Massmedier i dagens samhälle fortsätter att öka i mängd och tillgänglighet, vilket automatiskt leder till att vi oftare har någon slags kontakt med medier i all dess former. Medier som förmedlar information. Ökningen har självklart positiva sidor - men samtidigt negativa. För att i ett senare skede undvika att låta sig luras av allt skräp som oseriösa förmedlare låter oss höra kan vi redan nu förbättra vårt kritiska öga och sortera bort det för att endast fokusera på det riktiga, det viktiga och det vi är ute efter.

Vad som krävs är tid och resurser - men det är väl det vi har i skolan? Låt oss försöka förbättra kommande generationers bedömningsförmåga och låt oss börja redan nu - vi måste lära oss att kritisera mera!

En bra start kan vara att använda sig av Skolverkets sajt Kolla källan.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan