Konfirmationsresa till Assisi

Wilma Remmelg 2017-04-20

Utsikt över Assisi.
Bild: Wilma Remmelg

Under påsklovet har en grupp konfirmander varav jag är en av dem åkt till Assisi som är en stad som ligger i bergen i Italien. Där har vi bott på ett kloster tillsammans med Birgittanunnor och vi har även tillbringat en dag i Rom. Vi har lärt oss mycket och haft väldigt roligt.

Den gruppen som jag går i heter Birgitta och är namngiven efter det svenska helgonet heliga Birgitta. I Birgitta är vi fjorton konfirmander, sex ledare och en präst, alltså är vi inte så många om man jämför med de två övriga konfirmandgrupperna Clara och Franciskus där det är upp mot 40 konfirmander i varje grupp.

Dagen då vi skulle åka till Italien fick vi gå upp mitt i natten eftersom att planet skulle gå klockan 7:00. Vi flög från Arlanda till Rom som tog ungefär tre timmar och sedan åkte vi buss i tre timmar från Rom till Assisi. När vi kom fram till klostret som var väldigt hemtrevligt fick vi veta vem vi skulle sova med och vilket rum vi skulle bo i, det bodde två personer i varje rum.

Vi fick även träffa nunnorna som var väldigt trevliga och snälla, de kunde inte svenska men många av dem kunde engelska. Det var ungefär 15 till 20 nunnor som bodde i klostret.

Sedan fick vi börja packa upp och gå runt i och utanför klostret för att se hur det såg ut tills det var middag.
Varje dag var det trerätters middag som nunnorna lagade.
Alla dagarna fick vi förrätt som bestod av pasta med antingen tomatsås eller gräddsås, som varmrätt blev det ofta potatisklyftor med panerad kyckling eller fisk och sallad.
Till efterrätt fick vi olika varje dag, men vi fick till exempel frukt, sockerkaka och glass med jordgubbar. Maten var jättegod.

Efter middagen gick vi upp till staden för att köpa glass och för att se hur den såg ut.
Alla husen var byggda av ett beigeaktigt tegel och det fanns ett stort torg med en fontän.
Det fanns även många kyrkor i staden och det var ganska smala gator. Vi var i gamla Assisi som ligger innanför en stadsmur, denna delen av Assisi har funnits ända sedan medeltiden och alla gator var byggda med små stenplattor och inte asfalt. Asfalt fanns nästan bara utanför stadsmurarna.

Det var även lätt att ta sig fram till fots i staden eftersom att det inte körde så många bilar där på grund av att gatorna var smala. Den italienska glassen var den godaste glass jag har ätit så vi köpte glass nästan varje dag. Innan vi gick ner till klostret igen hade vi kvällsandakt vid ingången till en av kyrkorna på torget. Sedan gick vi tillbaka till klostret för att sova. Av någon anledning hade ledarna fått för sig att de behövde natta oss och därför kom de in till varje rum varje natt för att sjunga godnattsång som inte direkt fick oss att somna utan snarare att skratta.

Varje dag blev vi väckta 7.50 av en ledare. Till frukost fick vi mackor med nutella eller marmelad, te, kaffe, varm choklad, juice och yoghurt. Efter frukosten hade vi morgonbön i en kyrksal som fanns i klostret. Efter morgonbönen berättade ledarna om dagens vandringar, vi hade två vandringar per dag då vi gick till olika kyrkor i staden, kloster, försvarsfästningen och en dag vandrade vi upp till toppen av ett berg. Men den dagen hade vi bara en vandring eftersom att det var 2,3 mil upp till toppen av berget. När det var dags för lunch åt vi på restaurang i staden då vi till exempel åt pizza och pasta. Varje dag efter lunchen fick vi det som vi kallade för fritid, det var alltså en tid när vi fick göra lite vad vi ville, antingen fick man stanna kvar i staden eller så fick man gå tillbaka till klostret och till exempel vila, spela kort, sola eller spela kubb. Efter fritiden hade vi en till vandring och efter den var det dags för middag på klostret.
Ledarna hade gett oss varsin bok där vi skulle svara på ett antal frågor under dagens vandringar som vi sedan diskuterade i mindre grupper varje dag innan kvällsandakten. Efter det var det som alla dagar kvällsandakt och godnattsång innan vi skulle sova.

Efter att vi hade varit i Assisi i fem dagar åkte vi till Rom för att tillbringa den sista dagen i Italien där. I Rom gick vi runt och kollade på så mycket vi hann och köpte massor av glass och åt middag. Vi såg bland annat Vatikanen. I Rom hade vi även mässa tillsammans med en annan konfirmandgrupp från Sverige. Efter det gick vi tillbaka till hotellet för att sova och förbereda oss för morgondagens hemfärd.

Detta var en sammanfattning av hur det var på konfirmationsresan till Italien som jag tycker har varit jätterolig.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut

Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan