När får vi elever vara "bossiga"?


Denizéé Thörnroos 2015-04-24

Under våren här på Strandskolan så gjorde både elever och föräldrar en enkät som heter
Elev- och föräldraenkät. Den handlade om hur man upplever att lärarna och rektorerna lyssnar och om det eleverna har inflytande, samt övriga frågor.

Nu tänker ni som läser detta kanske att Strandskolan hade såklart bäst resultat på alla frågor? Nepp, tyvärr kan vi inte alltid ligga etta.

Enkäten var indelad i fem kategorier. Den kategori Strandskolan hade sämst resultat på var. "Ansvar och inflytande". Med det menas med att vi elever här på skolan behöver tillfällen för att, inte "bestämma", men få komma med förslag och idéer om hur planering och upplägg av hur skolarbete och skolgång ska ske. Och att lärarna och rektorerna då ska lyssna på oss, plus självklart kanske göra något av idéerna och förslagen.

För att fördjupa sig lite i detta och få reda på om det över huvudtaget blir någon förändring och i så fall vilken och hur det ska gå till. Så började jag med att fråga lärare på högstadiet vad dem tycker om det nuvarande inflytandet för eleverna.

De jag frågade medgav att det i nuläget finns inflytande, men på olika sätt och att det är lite beroende på vilket stadie man befinner sig i. Samt att det kan förbättras med att göra det tydligare för eleverna hur dem kan få inflytande, kanske genom någon typ av plan som upplägg till hur man skulle kunna gå tillväga.

Självklart så gjorde jag också en liten intervju med vår rektor Magnus om hur han som chef reagerar och tycker om detta. Han började med att medge att man alltid ska lyssna på eleverna och att syftet inte är att låta eleverna bestämma helt själva men att dem får säga sin mening om saker och ting.
 
Ett viktigt skäl till varför vi ska ha elevinflytande är för att det står i läroplanen, eller "bibeln", som Magnus säger. Att motivationen hos elever ökar och resultatet blir som regel bättre när eleverna får inflytande.

Men vad säger rektor Magnus mer om detta? Det ju trots allt han som bestämmer.
Vad han tycker ser ni i följande intervjufrågor:

Vad tycker du både elever och lärare kan göra för att förbättra elevinflytandet?

- Att ni elever är aktiva och framför era åsikter. Och vågar stå för era åsikter. Jag tänker att lärarna lyssnar på eleverna, men inte låter elever bestämma. Lärarna ska undervisa men lyssna.

Varför har vi dåligt inflytande här i skolan?

- Jag tror inte att det är det. Jag är nyfiken att höra vad eleverna vill.  Det är därför jag frågar elever på elevrådet. Jag tror att det är som ni elever säger, att man fattar att man inte kan bestämma allting och att det finns en förståelse att det är lärarna som bestämmer. Jag tror inte att det är dåligt här men det kan säkert bli bättre.

Och till sist sa Magnus att han på något sätt kommer att jämföra med andra skolor som har bra elevinflytande och fråga hur dem gör, för att sedan förbättra Strandskolans resultat.

Vad tycker ni som läser om detta? Hur kan vi förbättra inflytandet?

Vill ni se hur er klass svarade på enkäten? Då finns resultatet  i Kundundersökning resultat.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
1. Elevinflytande! Magnus 2015-05-02


Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan