Strandskolan fyller 20 år


Elin Vestin och Olivia Sahlin 2016-12-09

En kylslagen decembermorgon lyser Strandskolan fortfarande upp tillvaron för både elever och personal.
Bild: Jonas Åhlund
En kylslagen decembermorgon lyser Strandskolan fortfarande upp tillvaron för både elever och personal.

Strandskolan fyller 20 år. Vi har intervjuat lärare om hur skolan varit och framförallt sett ut under åren och hur de tror att det kommer att bli i framtiden. Vi har bland andra intervjuat Olle, före detta vaktmästare och Emma som var bland de första att gå på Strandskolan.

Strandskolan fyller hela tjugo år i år och det jobbar faktiskt fortfarande lärare kvar som jobbat här sedan 1999 - 2000. Vi har som sagt intervjuat en del lärare samt en tidigare elev, Emma, som började på skolan som den första fyran. Generellt har vi bara fått höra positiva saker om skolan men det har återkommit att det är och har alltid varit dålig ventilation i skolan.
Magnus som var rektor på skolan berättar bland annat att en hel del tid och arbete har fått läggas på köket så att det kan lagas bra och näringsrik mat samt ventilation och bra temperatur.

Emma började på skolan som första fyran år 1997 och då såg inte skolan alls ut som den gör idag. Emma berättar att halva skolan inte ens var byggd när hon började utan skolan slutade där var vaktmästarens kontor är nu. Entrén var den dörren som är på baksidan av skolan och där utanför hade de även sina skolavslutningar. De var så få så de fick plats på “scenen” som är där utanför. Emma förklarade även att de inte hade någon matsal utan de åt i klassrummet och hon berättade också att efter något år hade golvet i nästan hela skolan blivit fuktskadade så golven var som stora bucklor och för att återställa detta var de tvungna att lägga om allt golv runt om i skolan. Hon tycker att det var en bra skola med en bra lärare.

Sedan intervjuade vi Charlotte Nordberg som har jobbat på skolan i hela sjutton år och hon berättade för oss att skolan har förbättrats väldigt mycket under alla åren. Bland annat har skolan hängt med i den tekniska utvecklingen. Från början hade de inte ens projektorer eller datorer till att nu idag har varenda elev på högstadiet en egen dator. Skolan har även ökat i elever och personal och storlek samt uttrycker hon att skolan blivit lite striktare och fått mer struktur. Vi frågade också henne om alla dessa rektorer som varit under dessa 20 år och vad de tillfört. Jag har inte som någon favorit utan varje rektor har gjort sitt. Hon menar att varje rektor har varit bra på vissa saker och mindre bra på annat vilket gjorde det svårt för henne att utse en favorit.

Katja Hjorth har arbetat på Strandskolan i närmare 15 år.
Även hon berättar att skolan har vuxit och förändrats. Hon nämnde även att på grund av ändringen av läroplanen 2011 blev det stor skillnad för både lärare och elever. Då och framåt var högstadiet från årskurs sju och det var svårare att få bra betyg. Katja började på Strandskolan som tyska, engelska och idrottslärare och dessutom startade hon även undervisning i hemkunskap för cirka sju år sedan. Hon anser att skolan fortfarande är jättebra dock tycker hon inte om att det har blivit så trång och det kan också vi hålla med om.

Jonas Åhlund som är redaktör för skoltidningen berättar att tidningen startade ett tag innan 2004. Då var det endast ett tiotal personer som jobbade med tidningen och det var på den här tiden enbart högstadieelever som arbetade med tidningen. Jämfört med idag när många från både hög och mellanstadiet är reportrar på Strandaren. År 2009 skapades Strandarens Twitterkonto vilket att tidningen hängde med i den tekniska utvecklingen.

Olle som är före detta vaktmästare på skolan jobbade i nästan 15 år på skolan. Han berättar att vaktmästeriet först var vid den andra entrén på baksidan av skolan. Där Jollen och Fyren är idag. Han förklarar också som flera andra att ventilationen och temperaturen i skolan alltid varit ett realtivt stort problem. Olle tyckte och tycker fortfarande att skolan är väldigt bra. 

Intervju med Strandskolans föregående rektor, Magnus Duvnäs. Strandskolan var för mig en fantastisk skola att arbeta på.
Den positiva energi och viljan att utveckla verksamheten har alltid varit mycket stark, berättar Magnus. Han uppskattade det positiva förhållningssättet att förstärka det som fungerar bra och att istället för att leta fel hos varandra och elever söka det som är bra och i problemsituationer försöka lära sig av det och gör bättre nästa gång. Magnus tillbringade mycket tid till att anpassa lokaler till fler elever samt se till att det var bra temperatur och ventilation. Det sistnämnda var dock väldigt svårt eftersom att vi fortfarande har problem med det än idag. Jag tycker att jag tillsammans med medarbetarna på skolan utvecklade verksamheten ytterligare med bland annat effektivare organisation, inkluderande arbetssätt, stöd för elever med särskilda behov, samarbete mellan skola och fritids, utveckling inom informations och kommunikationsteknik, kommunikation med elever, föräldrar och medarbetare, säger Magnus Duvnäs.

När Magnus lämnade skolan i juni 2016 kände han sig mycket stolt över skolan. Kärlek och omtanke var ett uttryck som Magnus lärde sig under tiden på Strandskolan och det är något enligt honom symboliserar verksamheten väldigt bra.
Han avslutar med att säga att Strandskolan alltid kommer att ha en mycket stor plats i hans hjärta.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan