Elever i årskurs 9 tänker tillbaka på sin skolgång.

Plugg. Prov. Repeat.


Anton Lewander 2016-04-08

Jag har spenderat tusentals timmar i skolan och troligen lärt mig mycket mer än vad jag tror, men ändå kommer bara ett fåtal saker upp i huvudet när jag tänker på det.

Jag kommer fortfarande ihåg när vi arbetade med vikingatiden på lågstadiet. Förmodligen för vår lärare tog sin tid med att allt fastnade i hjärnan på oss, men idag är det helt annorlunda. Jag kommer knappast ihåg vad dem olika världsreligionerna står för, vilket vi arbetade med i åttan. Anledningen är att jag inte fick tid eller roliga uppgifter, eftersom man skulle göra en sak; jobba självständigt. Går in i klassrummet för att fortsätta förklara begrepp på ett drivedokument. Mina lärare har blivit kreativa på lektionerna med rollspel och gruppdiskussioner, men det är fortfarande samma gamla visa. Svara på frågor för att vara redo till provet. Provet är över, och man har glömt bort vad man lärde sig.

 ‘’Vi måste skynda oss, det börjar blir ont om tid’’; är den repliken som många av mina lärare säger nu för tiden. Den beskriver 9:ans undervisning. Elever ska arbeta med ett område på ett par veckor, så lärarna kan säga ‘’Det är vi klara med’’, bara för att komma vidare.

Lärarna förstår säkert vad jag pratar om, att elever inte kommer ihåg allt som undervisas.

Man pluggar bara för att veta det på provet, så man får bra betyg. Saker jag däremot kan hålla med om är att man lär sig resonera, läsa och räkna bättre, vilket man har stor nytta av senare i livet. Men varför ska man hålla på med en massa olika områden som man ändå inte kommer ägna sig åt senare i livet? Hur kommer mina kunskaper i bild och syslöjd hjälpa mig på tekniklinjen i gymnasiet? Är det inte bättre att spara tid med att fokusera på det man vill bli? Istället ska vi skynda oss med en massa slumpmässiga områden som ger ångest med deras prov.

Saken är den att jag inte skyller på lärarna, därför att de har det stressigt nog med att planera, undervisa och rätta. Det är skolsystemet det är fel på. Jag tycker som Albert Einstein, ‘’Education is what remains after one has forgotten what one has learned in school’’.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan