Eleverna i årskurs åtta skriver debattartiklar.

Dagens utbildningssystem är inte effektivt och bör förbättras


Oliver Sjöfalk 2022-04-23

Jämför man ett klassrum från 100 år sedan med ett från idag så är det inte så många skillnader.
Jämför man ett klassrum från 100 år sedan med ett från idag så är det inte så många skillnader.

Dagens utbildningssystem i många av världens länder idag kan ofta få barn att känna sig värdelösa, men inga människor är värdelösa och alla människor har sina egna talanger och drömmar.

Världen utvecklas snabbt och nyligen så visade det sig av IBM Globala CEO Studie att ungefär 1500 företagschefer säger att kreativitet är den viktigaste faktorn för ledarskap. Och om skolorna fortsätter på det sätt de gör nu så kommer det skapas stora problem i framtiden då studenter kommer ta examen och sedan hamna direkt i arbetslöshetshet.

Albert Einstein sa en gång: 

“Alla är ett geni, men om man dömer en guldfisk på dess förmåga att klättra ett träd, så kommer den guldfisken leva hela sitt liv och tro att den är korkad.”

Om man jämför till exempel en mobil eller en bil från 100 år sedan med en från idag så har de utvecklats så pass mycket att man knappt känner igen de. Men om man jämför ett klassrum från 100 år sedan med ett från idag så är det inte så många skillnader, förutom att vi idag använder oss mer av teknologi för att lära samt arbeta. Helt enkelt så har väldigt litet förändrats när det gäller sättet som man utbildar i de flesta av länderna och detta är ett problem eftersom istället för att förbereda sina elever för framtiden, så förbereder många skolor i världen sina elever för det förflutna. 


Från början var utbildningssystemet
främst skapat för att träna unga barn inför att jobba på fabrik. I en fabrik så skulle arbetarna sitta ner och göra sitt arbete tysta för sig själv, de fick inte prata med andra, de var tvungna att hålla upp handen om de hade något att säga, de fick korta pauser där de kunde äta, och alla de här sakerna liknar många av världens klassrum idag.

På denna tid så var det här sättet att utbilda väldigt gynnande för fabriksägarna då när de unga männen för första gången skulle jobba på fabriken (vilket som en stor majoritet av människorna på den tiden jobbade med speciellt när det blev mer industrialisering) så kunde de redan det mesta eftersom de blivit vana vid hur man skulle arbeta tack vare skolan. Men världen utvecklas snabbt, och idag behöver vi inte bara folk som vet hur man ska agera i en fabrik eftersom i framtiden kommer nästan alla såna jobb vara skötta av robotar. Utan idag behöver vi folk som är kreativa, innovativa och som kan samarbeta med andra och som kan komma på lösningar för dagens problem.

Om en läkare skulle ge 20 personer samma medicin så skulle det skapa chaos. Folk har olika behov, olika tankar och idéer, olika styrkor och därför skulle det leda till att många av dessa 20 personer hade blivit sjuka. Det jag menar med detta är att i många av skolorna idag så är det precis detta som händer. Alla personer är olika och har annorlunda egenskaper, men ändå så matar man samma information och utbildning till 20 personer samtidigt. Detta leder i sin tur också till att vissa av eleverna kommer fatta mer än andra eftersom folk lär sig på olika sätt och i olika farter.
Då kommer de elever som redan ligger långt bak hamna ännu närmre bak och det kommer bara orsaka mer och mer skada på eleven, inte bara när det gäller hur mycket den lär sig, men också deras självförtroende samt ångest. 

“Men det moderna sättet att utbilda elever funkar fortfarande, dessutom så skulle det nästan vara omöjligt att ändra på det eftersom det finns alldeles för mycket som skulle behöva ändras!” Är en av motargumenten som ofta dyker upp, men det de inte inser är att det redan finns länder som gör imponerande saker för att förbättra dagens skolor. I Finlands skolor har de kortare skoldagar, inga läxor, de fokuserar mer på samarbete mellan elever samt lärare än någonting annat och sist men absolut inte minst så får lärarna bättre lön än någon annanstans i världen. Lärare är minst lika viktiga som exempelvis kirurger då båda av de räddar liv på sina egna sätt, men ändå så får lärare mycket mindre betalt än en kirurg. Men alla de här sakerna som jag precis nämnde kanske inte känns så märkvärdiga, men det skapar ändå en massiv skillnad eftersom enligt en statistik från 2018 så visar NCEE (National Center on Education and the Economy) att 99% av Finlands befolkning tar examen vilket som är högre än alla andra länder i världen.

Idag är världens elever och studenter kanske bara 20% av våra befolkning, med de är 100% av våran framtid. Men om vi fortsätter lära som vi gjorde i det förflutna, så kommer vi kanske inte ha någon framtid alls. Jag hoppas helt enkelt att i en snar framtid kommer färre guldfiskar vara tvungna att klättra träd.

http://ncee.org/wp-content/uploads/2018/05/GraduationStat.pdf

https://www.smithsonianmag.com/innovation/why-are-finlands-schools-successful-49859555/

https://dakotastudent.com/11376/opinion/the-problem-with-modern-education/

 

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan