Prao på LFV


Martin Lindén 2009-05-29

LFV:s logotype
Bild:LFV
LFV:s logotype

LFV eller som det formellt kallas, Luftfartsverket, är ett statligt affärsdrivande verk som driver och svarar för flygtrafiktjänster vid 16 flygplatser i Sverige. Två av de större flygplatserna som LFV ansvarar för och som ligger i division Stockholm är Arlanda och Bromma flygplats.

På dessa flygplatser har jag under två veckors tid praoat på och lärt mig massor om vad LFV, flyget och våra flygplatser har för betydelse för Sverige.

LFV har idag 4054 medarbetare på sina 16 flygplatser och antalet ökar allteftersom att flygplatserna växer och blir större. Varje år satsar de hårt och investerar miljarder för att förbättra terminaler, banor, och i stort sätt allt annat som har med flygplatsen att göra.

Det är en mycket härlig och spännande känsla på flygplatser.
Det är de positiva förväntningarna, den internationella atmosfären och ljudet från plan som just ska starta som gör att det alltid pirrar lite i magen när man kommer fram till flygplatserna.

Under min tid som praktikant på LFV fick jag följa med och arbeta med många av de sakerna som LFV håller på med på flygplatsen. Jag var bland annat uppe i flygledartornen både på Bromma och Arlanda och fick följa med brand på ett par övningar när vi bland annat släckte ett övningsplan vilket var väldigt intressant och roligt. Sedan fick jag även testa på saker som att vara vid säkerhetsavdelningen, olika serviceavdelningar, handlingen, bryggan med mera.

LFV har självklart kontor runt om i Sverige och ett vid varje flygplats där man i stort sett arbetar med allt som inte de vid terminalerna eller de på airside gör.
De anställer till exempel all personal på LFV där och arbetar med flygplatsens miljömål.

Next stop Gotland

Här sitter man bekvämt på några tusen meters höjd.<br />
Bild:Martin Lindén
Här sitter man bekvämt på några tusen meters höjd.


Förutom att LFV tar hand om allt det som är på flygplatsen så har de även en nära förbindelse med vissa flygbolag på flygplatserna. Därför fick jag även möjligheten att följa med på en flygtur med Gotlandsflyg till Visby. Det var en mycket härlig känsla att sitta i jumpseat med piloterna samtidigt som man flög över de tjocka, vita molnen.

Efter en snabbgenomgång av piloterna om vad alla systemen gjorde och hur det fungerade i cockpit så var det bara att börja sänka höjden igen. Det kändes nästan overkligt hur fort det gick att komma fram och se Visbys flygplats ligga några tusen fot nedanför.

På hemfärden gick det lika snabbt och när vi började närma oss Bromma så flög vi bland annat över Tyresö innan vi sjönk och svängde över Stadshuset och Globen.

-Det är fantastiskt att se Stockholm under de här inflygningarna, sa kaptenen, innan han svängde in på rätt kurs och landade på bana 30. Jag kan säga att jag kan hålla med kaptenen till 100 procent.

Två mycket viktiga flygplatser

På bilden syns Versailles som är LFV:s kontor på Arlanda.
Bild:Martin Lindén
På bilden syns Versailles som är LFV:s kontor på Arlanda.

Stockholm-Bromma Airport och Stockholm-Arlanda Airport är två mycket viktiga flygplatser och knutpunkter både för oss i Stockholm men också för de i övriga Sverige och världen. Utan våra flygplatser i Stockholm så skulle Sverige inte fungera lika bra som det gör idag. Som landets enda internationella storflygplats är Stockholm-Arlanda mycket viktig för Sveriges och Stockholmsregionens utveckling.

Varje dag passerar över 50000 passagerare Arlanda och under ett år har nästan 18.3 miljoner rest till eller från denna flygplats.

Allt som passerar Arlanda och Bromma har inte två ben. Varje år flygs också 140000 ton gods bara via Stockholm-Arlanda Airport och är därför inte bara viktig för resenärerna. Stockholm-Bromma Airport är ett väldigt bra och viktigt alternativ som vi i Sverige ska ha.

Inrikesflyget går det mycket bra för på Bromma och det är ett alternativ till dem som snabbt vill till något ställe i Sverige, till exempel ett affärsmöte. Folk vill även ha snabba lösningar till att komma in i stan och det centrala Stockholm. På så sätt är Bromma flygplats också mycket viktig för Stockholm och Sverige.

Sedan gäller det även att vi uppfyller de krav som vi behöver på våra flygplaster i Stockholm. Vi är så kallad "The Capital of Scandinavia" och har därför högre krav att göra våra resenärer nöjda när de besöker våra flygplatser i Stockholm!

LFV:s intäkter och miljöarbete

Utsikt från Arlandatornet ut över terminalerna och bana 01L samt 19R.<br />
Bild:Martin Lindén
Utsikt från Arlandatornet ut över terminalerna och bana 01L samt 19R.


LFV får 65 % av sina intäkter från de avgifter som hänför sig till flygtrafiken på deras flygplatser och från den trafik som passerar Sveriges luftrum. Resten av intäkterna (35 %) kommer ifrån flygplatsens parkeringsplatser, butiker, restauranger, konferensanläggningar med mera.

Förutom att LFV varje år från dessa intäkter investerar mycket pengar till att förbättra till exempel terminaler, så satsar de även mycket hårt för att göra flygplatserna så miljövänliga som möjligt. De har redan halverat utsläppen av koldioxid och fortsätter att minska dem ytterliggare.

Tack från Martin

Säkerheten på LFV:s flygplatser är mycket hög. Här följer jag med i securitybilen.
Bild:Martin Lindén
Säkerheten på LFV:s flygplatser är mycket hög. Här följer jag med i securitybilen.

All personal på LFV som jag mötte var snälla och de var verkligen bra handledare som tog hand om mig och visade runt på flygplatsen. Allt var väldigt välorganiserat och välplanerat för att uppfylla en så rolig och intressant prao som möjligt. Jag lärde mig mer än vad jag hade hoppats på och jag vill gärna besöka LFV någon mer gång i framtiden.

Jag vill tacka alla på LFV som gjorde att praoen blev möjlig och så lyckad. Jag vill även tacka Gotlandsflyg som bjöd på en gratis resa i cockpit mellan Stockholm och Visby.

Här kör jag ut bryggan. Det är inte så lätt som det ser ut!
Bild:Pedro
Här kör jag ut bryggan. Det är inte så lätt som det ser ut!


Arlandas brandförsvar övar.
Bild:Martin Lindén
Arlandas brandförsvar övar.


Arlandas flygledartorn.
Bild:Martin Lindén
Arlandas flygledartorn.


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut




Kommentarer
3. prao Arvid 2012-10-10
2. Räddningstjänsten Stockholm-Arlanda Christer 2009-06-01
1. Häftig prao!!! Charlotte 2009-06-01


Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan