Två dagar i husbil med Kikki och Bert

Axel Haglind 2008-06-06

Kikki Danielsson & Bert Karlsson framför husbilen.
Bild:Sofia Myrenberg

Som vanligt tillbringade jag min elevens val-vecka ute på prao. Den här gången hittade jag en plats på produktionsbolaget OTW som håller på att spela in Sommarpärlan.

TV-programmet går ut på att svenska kändisduor tar sig till olika ”smultronställen” som TV-tittare har tipsat om. Programmet kommer att sändas i TV4 Nyhetsmorgon fem dagar i veckan i fem veckor med start i början av juli. Första kändisparet ut är Bert Karlsson och Kikki Danielsson som ska, med sin husbil, ta sig till fem av de sommarpärlor som ligger i Skåne-trakten. Lyckligtvis så var inspelningarna i full gång redan v.22, så det var bara för mig att ta flyget ner till Skåne och inspelningarna.

Efter en timmes flygresa måndagen den 26 maj landade jag på Ängelholms lilla flygplats, där möttes jag som planerat av projektledaren Sofia Myrenberg. Vi åkte sedan med bil till den första inspelningsplatsen för dagen, Torekovs camping. Där väntade fotografen Per Eliasson, Producenten Johan Norsebäck och produktionsassistenten Shirin Bartholdsson på att Bert och Kikki skulle göra sig klara så att de kunde spela in när de ”vaknar”. Jag hjälpte dem med att sätta upp ett kamerastativ och en lampa innan det var dags att börja filma. När vi filmat klart gick jag och Per iväg för att ta några bilder på när husbilen lämnade campingen. Sedan bar det av mot Stockhultsgårdens tebod, den första ”pärlan”. Bert pratade i mobil nästan hela tiden, en gång var han live i radio, några minuter senare så planerade han hur hans nya svampbok skulle se ut. Han körde också alldeles för snabbt på småvägarna så det gällde att hålla i sig bland alla flygande föremål i husbilen. Vi stannade tre gånger på vägen för att filma husbilen när den åkte förbi.

Första pärlan

Butiksägaren Svend blir intervjuad i lampans solsken.
Bild:Sofia Myrenberg

När vi till sist kom fram till teboden så fick jag byta batterier i Kikkis mygga (en liten trådlös mikrofon) innan vi kunde titta in i affären. Det var väldigt trångt och mörkt i affären så vi gjorde alla intervjuer utomhus och sedan gick vi in och filmade när folk gick omkring och handlade te. Man hörde hela tiden skratt från övervåningen när Bert drog fräckisar för damerna. Ägaren till affären bjöd sedan Bert och Kikki på massor av konstiga teblandningar. Kikki testade allt medans Bert verkade vara mer intresserad av sockret.
Vi andra blev faktiskt också bjudna på te och lunch innan vi skulle vidare.

Resten av eftermiddagen spenderade vi i husbilen på väg till nästa mål. Det blev några stopp på vägen och när vi behövde tanka så skulle även detta filmas. Först klockan 19.00 kom vi fram till campingen där Bert och Kikki skulle spela minigolf. Bert vann minigolfen och var noga med att berätta det när det blev dags att göra dagens sista inspelning.
Först vid tio kom vi till Sölvesborg där vi skulle äta och övernatta.

Tisdag

Full täckning på Hanö.
Bild:Axel Haglind

Även om vi inte kom i säng innan midnatt så blev det en tidig morgon. Färjan över till nästa ”pärla” gick nämligen 08.30. Vi kom precis i tid till färjan och lyfte ombord all nödvändig utrustning. Tipsaren som tog med oss till ön tyckte att vi skulle gå till fyren som tydligen var mycket fin. Tyvärr var den fin mest för att den låg på toppen av ön och hade så fin utsikt. Eftersom det inte fanns bilar på ön så fick vi bära upp den tunga utrustningen. Jag bar kamerastativet och ett extrabatteri till kameran. När vi äntligen kom upp så stannade vi och filmade lite innan vi tog med oss allt upp i fyren. Innan färjan kom tillbaka för att hämta oss fick vi en jättegod lunch med nyfångad fisk på en liten restaurang som fanns på ön.

Tirups örtagård

Producent Johan och fotograf Per. Johan är för övrigt sångare i ett punkband.
Bild:Sofia Myrenberg

Sista stoppet på resan var Tirups örtagård som ligger väldigt nära Malmö. Damen som grundade örtagården var gammal och berättade att de första fröna som kom till gården fick hon smuggla in från England i sina skor. Nu har de över 800 hundra växter och många av dem går att köpa på deras försäljning. Vi hade lite bråttom för det var ett plan vi skulle passa så vi gjorde alla intervjuer snabbt och sedan tog vi en taxi till Sturups flygplats. Vi checkade in all utrustning som hörde till OTW och flög sedan hem till Stockholm. Jag och Johan åkte och lämnade utrustningen på OTWs kontor. Vi lämnade också de elva timmarna inspelad film som ska bli ca 30 minuter program. Jag tror att jag ska vara med när de klipper ihop de fem programmen senare i veckan.

Även om det var två långa dagar och en hel del slit så har det här varit den absolut roligaste praoveckan hittills. Alla jag jobbade med var jättetrevliga och jag lärde mig massor om hur det går till vid en programinspelning. OTW var också så schyssta att de bjöd mig på flygresorna, hotellet och maten!

De fem programmen med Kikki och Bert i Skåne kommer att sändas i TV4:a Nyhetsmorgon kvart i nio 30/6- 4/7-2008.