Äntligen påsk


Strandarens redaktion 2023-04-06


Hej alla läsare av Strandaren!

Vi på redaktionen vill önska er en riktigt glad påsk!
För många av er betyder påsklovet ledighet från skolan och en chans att umgås med nära och kära. Men vad är egentligen påsk och varför firar vi det?


Påsk är en kristen högtid som firas till minne av Jesu Kristi död och uppståndelse. Enligt Bibeln arresterades Jesus på torsdagen före påsk och dömdes till döden genom korsfästelse. Han dog på korset och begravdes i en grav. Men på söndagen uppstod han från de döda och visade sig för sina lärjungar.

Detta är anledningen till varför påsk firas på söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Påskveckan börjar med palmsöndagen, då man minns Jesus intåg i Jerusalem. Sedan följer skärtorsdagen, då Jesus delade nattvarden med sina lärjungar, och långfredagen, då Jesus korsfästes och dog. På påskdagen firas Jesu uppståndelse.

Firandet av påsk har också en mer gammaltestamentlig koppling. Påsken firades redan innan kristendomens uppkomst som en fest till minne av judarnas befrielse från slaveriet i Egypten. Enligt berättelsen markerades dödandet av det förstfödda djuret i varje egyptiskt hem med blod så att Israels folk skulle kunna identifiera sig själva för Gud och undvika döden. Denna händelse kallas för påsklammet och firas också under påskveckan.

Så där har ni det, kära läsare! Vi hoppas att ni har en härlig påsk och får njuta av lite ledighet och tid med nära och kära. Glöm inte att ta en stund och tänka på vad påsken verkligen handlar om, och njut av all god mat och sötsaker som hör till denna högtid!


Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan