Nu med länk till riksdagens virtuella rundvandring!

Stora studiebesöksdagen för eleverna i årskurs 9


Jonas Åhlund 2013-11-14

Kul att @Sverigesriksdag uppskattar vårt besök och twittrandet som vi gjorde under själva besöket.
Bild:Jonas Åhlund
Kul att @Sverigesriksdag uppskattar vårt besök och twittrandet som vi gjorde under själva besöket.









Onsdag den 13 november var det dags för eleverna i årskurs 9 att åka till Gamla stan och få sig en heldag i samhällsorientering. Tre ställen att besöka på en och samma dag var det ambitiösa upplägget.

Strax före klockan 09:00 klev den första av två klasser i årskurs 9 från Strandskolan i Tyresö in i riksdagens Demokrativerkstad. Dags för rollspel. Det tog inte lång tid innan eleverna började komma in i sina nya roller, d.v.s. att vara en fiktiv riksdagsledmot i ett fiktivt riksdagsparti. Spelet går ut på att försöka få majoritet för två lagförslag i riksdagens kammare.

Demokrativerstadens hemsida presenterar spelet på följande sätt:

"I Demokrativerkstaden får eleverna prova på att vara riksdagsledamöter. Under tre timmar deltar eleverna i ett interaktivt rollspel där de får ta ställning till olika förslag genom att arbeta i partigrupper, utskott och kammare.

Spelet leds av en utbildad handledare och bygger på pedagogiken upplevelsebaserat lärande. Varje elev har en aktiv roll i spelet. Eleverna får öva sig i att samarbeta och uttrycka åsikter inför varandra."

Eleverna gick in för spelet med liv och lust och några timmar senare var spelet klart. Det då dags för ett besök i den riktiga riksdagens kammare (plenisal). Efter sedvanlig säkerhetskontroll var det dags att ta plats på åhörarläktaren och blicka ut över det "rum" där besluten som till stor del styr våra liv, tas.

Efter det tog vi farväl av riksdagen och unnade oss lite välbehövlig lunchrast. Var skoldagen slut efter rasten? Nej, givetvis inte. Några minuters promenad från riksdagen ligger Stortorget i Gamla stan. På Stortorget ligger Nobelmuseum. Där visas fotoutställningen "Making Peace" vilken vi givetvis skulle titta lite närmare på under ledning av en av museets guider. En aning
trötta elever funderade först på till vilken nytta deras lärare bokat in även detta besök. Det tog dock inte lång tid innan uppmärksamheten började riktas mot guiden Felix och det han hade att berätta. Det Felix berättade och visade väckte elevernas nyfikenhet, både vad gäller historiken om Alfred Nobel samt Nobelpriset. Själva utställningen handlade framför allt om Internationella fredsbyrån (IPB) och deras arbete för att skapa en värld utan krig. Det var en mycket lärorik och tänkvärd timme på museet och för den tackar vi som var där.

Samma upplägg men med skillnaden att dagen började på Nobelmuseet hade den andra årskurs 9-klassen från Strandskolan. En liten bonus för den klassen var att dagens avslutades i kammaren där i stort sett samtliga 349 riksdagsledamöter samlats för votering. En votering, som vi som var där, fick följa live från åhörläktaren. Voteringarna gick väldigt fort och att ledamöterna var väl pålästa om hur de skulle rösta innan voteringen började förstod vi var helt avgörande för att rösta rätt.

Det var en riktigt bra och mycket lärorik dag och för den tackar vi Daniel och Marko som arbetar som skolinformatörer på riksdagen samt museiguide Felix på Nobelmuseet.

Nyfiken på hur det ser ut riksdagen? Välkommen på virtuell rundvandring!





Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan