Orättvisa förutsättningar


Jonas Åhlund 2013-10-15

Elever i årskurs 9 spelar Resursspelet.
Bild:Jonas Åhlund
Elever i årskurs 9 spelar Resursspelet.

Eleverna i årskurs 9 spelade Resursspelet under dagens lektion i samhällskunskap.
Målet med spelet är att ge eleverna en upplevelse av orättvisa som kan kopplas till förståelse av hur det ser ut i vår globaliserade värld.

En värld där orättvisorna är utbredda och där geografiska, politiska, ekonomiska och sociala förutsättningar påverkar vilken möjlighet olika länder har att klara sig i konkurrens med andra länder på den globala marknaden.

Själva spelet går ut på att tillverka olika geometriska figurer vilka är värda olika mycket och som måste uppfylla vissa exakta mått för att kunna växlas in mot pengar. Det "land" som har mest pengar när spelet är slut vinner och hyllas av spelledarna och övriga speldeltagare.

Eleverna blev aningen förvånade när de i spelets inledning märkte att de olika länderna hade blivit tilldelade olika mängd resurser i form av realkapital, produktionsfaktorer, råvaror och humankapital. Enda sättet att vinna spelet var att börja använda de tilldelade resurserna på bästa möjliga sätt och starta handel mellan de olika länderna. Ett visst bistånd kunde också delas ut av spelledarna för att förändra förutsättningarna under spelets gång.

Tjugo minuter efter spelets start stängde "banken" där de färdiga och godkända produkterna kunde växlas in mot pengar och efter att respektive lands intjänade pengar räknats korades det land som hade mest pengar till vinnare.

Därefter var det dags för diskussion och reflektion i de olika grupperna. Vad hade deltagarna egentligen hade varit med om? Vad diskussionerna utmynnade i kommer att diskuteras under nästkommande lektion i samhällskunskap i årskurs 9 på Strandskolan i Tyresö.

Det har förhoppningsvis varit en lärorik dag för samtliga inblandade.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut







Kalender

Måndag 27/10
Höstlov
Tisdag 28/10
Höstlov
Onsdag 29/10
Höstlov
Torsdag 30/10
Höstlov
Fredag 31/10
Höstlov
Fredag 19/12
Terminsavslutning
Onsdag 7/1 2026
Terminsstart
Måndag 23/2 2026
Sportlov
Tisdag 24/2 2026
Sportlov
Onsdag 25/2 2026
Sportlov
Torsdag 26/2 2026
Sportlov
Fredag 27/2 2026
Sportlov
Tisdag 7/4 2026
Påsklov
Onsdag 8/4 2026
Påsklov
Torsdag 9/4 2026
Påsklov
Fredag 10/4 2026
Påsklov
Fredag 15/5 2026
Lovdag
Torsdag 11/6 2026
Terminsavslutning

Diplom

Mediekompass


BRIS

Orka plugga


Vad betyder namnet? Nomina.


Strandaren på YouTube

Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Jonatan