Papperstidningen är död


Axel Haglind 2009-05-27


Alla stora medieföretag sneglar nervöst på hur ungdomar använder media. De är framtidens konsumenter och företagen måste följa med trenderna för att kunna överleva. Men svaren är inte alltid lätta att tolka, TV ser man på datorn och musik får man oftast överförd via Bluetooth av en kompis.

En av de gemensamma slutsatserna i några av de senaste årens undersökningar är att begreppen har förändrats. Att se på TV kan vara ett nedladdat Youtube-klipp som man tittar på där man råkar vara, i mobilen på rasten, på datorn eller i sin spelkonsol. Att läsa tidningen gör man oftast på datorn eller i mobilen. Tiden när "att se på TV" betydde att man samlades i vardagsrumssoffan är för evigt förbi. Tidningen är inte längre gjord av papper...

En annan produkt som levde ett kort tag, men nu håller på att dö ut är Ipoden. Företaget The Tomorrow Story har intervjuat 4.000 ungdomar och hela 64 procent har slutat använda sin mp3-spelare. Anledningen är framförallt att mobilerna nu har så mycket minne att man lika gärna kan ha sina låtar där. Dessutom kan man byta musik med varandra genom Bluetooth.
Sista spiken i Ipod-kistan kan vara nu när företaget Spotify avslöjat att det snart kommer en spelare för streamad musik till mobilen.

Vad gäller mediaföretagens inkomster verkar det svårt att få unga att betala för information. All information på nätet ska vara gratis, banners och reklam-SMS ses bara som irriterande.
Det är också onödigt för tidningar och TV-bolag att annonsera på exempelvis Twitter eller Facebook. Det enda sättet att väcka ungdomars intresse är att bjuda på bra innehåll som roliga klipp, snabba nyhetsuppdateringar eller nya sätt att kommunicera med varandra

En viktig slutsats som företaget Inculture drar i sin undersökning är att det inte längre bara räcker med information, unga människor vill kommunicera. Som Incultures utredare Katarina Graffman skriver: "Konsumenterna vill vara med och skapa, ha kul och sprida i sina kretsar. Att sprida och dela information i sina egna kommunikationskanaler är att producera. Medierna har blivit ett sätt att kommunicera och leva i det moderna samhället."

Behovet av information och media verkar vara större än någonsin tidigare. Men det spelar mindre och mindre roll hur man får tag i informationen och hur man konsumerar den. Och de stora medieföretagen står inför en gigantisk utmaning när det gäller att få betalt för det som produceras.

Kommentera Tipsa en vn Skriv ut






Strandaren
Ansvarig utgivare:   Jonas Åhlund
Webmaster:   Jonas Åhlund
Redaktion:   Ella, Erik, Edvin, Victoria, Emilia, Ebba, Nova, Alba, Harriet, Stella, Lea, Elisia, Linn, Vera, Lova-Li, Lykke, Jonatan